Fascinatia 3D

Titlul cursului a fost dat de altcineva nu de mine dar ma simt dator sa spun citeva lucruri despre el incepind cu definitia din DEX pentru fascinat: incintat, captivat, sedus.

Tomografia volumetrica 3D CBCT este intr-adevar interesanta, dar ca sa ajunga sa fie ca-n titlu ar trebui cineva sa ne-o explice intr-un fel sau altul.

Ca sa nu fie plictisitoare informatia predata am ales s-o facem informal, nu ca la scoala, ci mai familiar, intr-un cadru destinat adultilor adica nu cu : citire si testare ci cu prezentari de filmulete si comentarii asupra lor in timp ce ruleaza.

Cheia reusitei in intelegerea interfetei 3D va fi suportul pentru curs (aflat in mapa fiecarui cursant) dar ca sa ne descurcam cit mai bine cu el , cursul prezent constituie un fel de cod care-l primiti ca sa aveti accesul cit mai facil la informatia de pe el.

Datorita faptului ca se desfasoara hands-on avind la baza aceste tutoriale si abordind un domeniu atit de nou si neexplorat, credem ca este un curs destul de modern care va putea fi tinut incepind de la anul si in cadrul Educatiei Medicale Continue.

Am inceput deja demersurile de acreditare la CMR (cu o echipa iterdisciplinara de : medici radiologi si fizicieni medicali) pentru ca paradoxal CMDR nu considera importanta aceasta interfata 3D si nu are intre cursurile acreditate si acest gen de cursuri desi exista state in lume unde daca nu faci o tomografie volumetrica inaintea unor proceduri poti fi actionat in instanta.

Deosebirea esentiala intre un trainer si un profesor este ca primul incearca sa formeze noi competente fiind responsabil pentru formarea continua a participantului ( adult) si atent cu reinstruirea periodica a acestuia cind apar lucruri noi (iar cu explozia de tehnologie acestea nu intirzie sa apara) in timp ce al doilea furnizeaza studiile clasice (foarte importante) care stau la baza intelegerii fenomenelor.

Ideea de baza pe care vreau s-o subliniez este ca va astept si dupa acest curs cu cit mai multe intrebari care sigur nu vor intirzia sa apara pe masura ce veti intilni cazuri din ce in ce mai complexe. Va promit ca va stau oricind la dispozitie.

Ideea de la care porneste acest training este, asa cum scrie si in flyerul de prezentare, una europeana conform legislatiei europene, iar continutul ei este conform cu planul de training de acolo(foarte multe din aspectele acestea le gasiti in suportul de curs in directorul: Materiale scrise)

Datorita faptului ca marea problema a celor ce interpreteaza aceste tomografii volumetrice este aceea ca folosesc doar o parte mica din toata informatia pe care o ofera un examen de acest gen, a aparut idea trainingurilor. Utilizatorii n-au invatat la scoala acest tip de examen ( el fiind prezent pe piata doar de citiva ani) si n-au de unde sti cum se lucreaza cu el.

Rolul popularizarii prin diverse metode a interfetei 3D ar trebui sa revina producatorilor sau dealerilor, acestia avind informatiile cele mai reale asupra tuturor functiilor softului si particularitatilor tehnice ale aparatelor.

Despre cursul de fata trebuie sa va spun de la inceput ca va va introduce in cele mai uzuale proceduri pe care le veti aplica pentru a obtine imaginile din care sa puteti dumneavoastra sa puteti lua concluzii in ceea ce priveste planul de tratament al pacientilor.

Ca fizician medical am obligatia sa scanez procedural tot volumul : dinspre cadranul 1 spre cadranul 2, din 3 spre 4, dinspre distal spre mezial, oblic tangential la unghiul de inclinatie al maxilarului sau mandibulei si lista poate fi foarte lunga, urmind ca din tot ceea ce vad sa nu scap nimic neconform cu normalitatea: rarefieri osoase, fracturi, dinti inclusi, corticale subtiate sau gaurite, canale mandibulare situate la diferite distante critice fata de creasta, procese alveolare,sinusuri incarcate, etc. Aceste lucruri le aducem la cunostinta medicilor prin intermediul unor dosare medicale in care noi surprindem anumite lucruri, le aducem la cunostinta lor iar ei interpreteaza.

Rolul major al acestor traininguri ar fi ca in urma lor medicii sa nu mai aiba nevoie de acele dosare medicale si sa poata ei sa-si faca analizele toate si planingurile singuri.

Continutul e majoritar format de tutoriale din titlul carora rezulta continutul. Aceste tutoriale sunt de 2 feluri : cu comentarii(voce) pe ele si fara. Evident cele cu comentarii sunt mai explicite dar va rog sa ma credeti ca e o munca imensa sa faci aceste tutoriale (sa fie scurte, relevante, tintite pe cazuri special, explorind softul in timp ce dai si explicatii).

Va recomand sa incepeti cu cele cu comentariu si in special cu cele din directorul Tutoriale pentru o mai usoara utilizare a volumelor primite. Este foarte important sa nu te enervezi asteptind mai mult decit trebuie ca sa deschizi un CD sau sa intri intr-un volum sau sa navighezi de la un pacient la altul cit mai lejer si repede.

Ca sa puteti cit mai bine intelege ce fel de volum veti indica sa faca pacientul v-as recomanda sa urmariti pe urma cele 12 filmulete in care se prezinta o parte din tipurile de achizitii volumetrice pe care le puteti recomanda putind pe urma particulariza chiar dumneavoastra zona de interes dorita in functie de situarea si marimea volumului ei.

Continuati apoi cu cele din directorul Intrebari frecvente de la inceput la sfirsit unde se arata ce facem prima data cind primim si deschidem un volum si cum salvam imaginile pe care le putem folosi cind lucram ceva in el.

Partea urmatoare ar trebui sa fie Tutoriale soft Romexis in care vi se vor explica o parte din functiile de baza a softului ca sa puteti intelege abordarile.

Ar urma apoi partea de baza care o contine directorul Abordarea volumelor 3D. Aici o sa aveti cele mai multe tutorial commentate si cele mai uzuale manevre de obtinere a unor imagini cross-sectional corecte si citibile. Directorul Cazuri ar fi bine sa-l studiati spre final dupa ce va veti fi familiarizat cu termenii softului si cu celelalte etape dinainte, mai ales pentru ca sunt mai numeroase tutorialele fara comentarii. Oricum veti intelege din fiecare titlu despre ce e vorba (ca sa nu mai spunem ca au fost ani buni de film mut inaintea celui vorbit de azi).

Un lucru interesant care ar urma dupa cele de mai sus ar fi vizionarea unor dosare medicale filmate. Sunt grupate intr-un filmulet piesele printate pe film si pe hirtie care le contine fiecare dosar medical conceput in functie de zona de interes specificata de medic.

Cele din urma ar trebui lasate directoarele: Cefalometrie( care contine o extindere a variantei Romexis 3.0 constituit dintr-un Modul de Analiza Cefalometrica- sunt prezentate 2 filmulete ), ProFace( se prezinta intr-un tutorial modul de lucru intr-un caz de comparatie).

Directorul Panoramice n-ar trebui sa faca parte din cursul acesta. L-am introdus totusi pentru ca as vrea „sa dam Cezarului ce-i al Cezarului” in sensul ca fiecare volum CBCT ar trebui sa aiba la baza ca justificare o radiografie panoramica. Am facut un filmulet cu mai multe radiografii si vom incerca la curs sa facem indicatii pe ele. Aveti acolo si un mod de lucru prin care aceste Panoramice digitale ar trebui neaparat toate insotite de un program de vizualizare( Viewer) care ne permite sa masuram folosind o serie de functii ale lui ca : masurare, contrast, zoom, lupa, notatii diverse, negativ...


Fizician medical, inginer David Ovidiu,
e-mail: ovidiu.david@gmail.com, www.cbct.ro
Doctorand in medicina la UMF V. Babes Timisoara
tel. 0724090880

web master